user_mobilelogo
Image Alt

MaikelMoelker

Sales Specialist & Accountmanager

View more

Mijn naam is Maikel Moelker en ik ben Freelance Sales Specialist & Accountmanager. Bekijk hier mijn profielschets en CV

Image Alt

Sales Solutions

Het begin van elk succesvol bedrijf

View more

Wat kan MSSAS voor uw onderneming betekenen op het gebied van sales en sales oplossingen.

Image Alt

AccountmanagementServices

Accountmanagement & relatiebeheer

View more

Wat MSSAS voor uw onderneming kan betekenen op het gebied van accountmanagement en relatiebeheer

Maikel Moelker

mssas transp

Uw partner in sales & accountmanagement!

T: +31(0)642720047
E: info@mssas.nl

 

Een beschouwing van een Freelance Sales Specialist:

telefoon sales1Als eerste Blogitem op deze website, wilde ik graag mijn visie kenbaar maken op bovenstaand vraagstuk. Tijdens het “googelen” naar vakliteratuur (Ja… Sales is naar mijn mening zeker een vak!) kwam ik uit bij een artikel van: ”Rikkert Walbeek” op zijn website: Salesiseenvak .
In dit artikel geeft Rikkert ook zijn mening over ditzelfde vraagstuk. Vervolgens ontstaat er in de reacties onder het artikel een interessante discussie over dit onderwerp.
Ook het artikel van Rikkert en de reacties van zijn lezers, zijn zeker de moeite waard om te lezen, echter wilde ik in deze blog mijn eigen visie kenbaar maken. Ik ga het bekijken vanuit mijn perspectief een “Startende” Freelance (lees; ZZP) Sales Specialist met op dit moment 3 jaar ondernemerservaring in de Sales en 10 jaar totaal inclusief Loondienst.

NCNP, vaak negatief neergezet;
Rikkert geeft al vrij snel aan niet tegeloven in een goede NCNP constructie tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers, hij geeft aan dat het veelal bedrijven zijn die nog niet zo lang bestaan en relatief klein zijn. Hij stelt vervolgens dat vaak blijkt dat deze bedrijven echter geen budget hebben en er daarom gezocht wordt naar iemand die puur op commissie basis de sales wil gaan doen. En daar gaat het dan naar zijn zeggen fout.
Mijn ervaring is echter totaal anders; Het klopt dat het in de Praktijk met name de “kleinere” bedrijven zijn die een product en/of dienst ontwikkeld hebben en deze via NCNP constructies proberen op de markt te brengen, echter heb ik nog nooit meegemaakt dat er totaal geen budget was en dat dat de enige reden is om via NCNP te gaan werken.
Uiteraard levert het de opdrachtgever een aantal voordelen op, zoals; Zekerheid. Geen omzet vanuit de opdrachtnemer staat immers gelijk aan geen kosten voor de opdrachtgever.
Echter is NCNP ook uiterst geschikt om voor een opdrachtgever te bepalen of het product en/of dienst goed wordt ontvangen in de markt. Dit zonder al teveel risico te lopen.
Tegelijkertijd vind ik, dat het de opdrachtnemer stimuleert, prikkelt en motiveert om deze producten en/of diensten in de markt te zetten. Goede afspraken lees goede algemene voorwaarden van de opdrachtnemer en een sluitende modelovereenkomst tussen opdrachtgever en opdrachtnemer zijn een uitstekend middel om een samenwerking op NCNP basis met elkaar aan te gaan.

Goede afspraken over hetgeen van de opdrachtgever en opdrachtnemer concreet verwacht wordt liggen zoals ik hierboven al aangaf aan de basis. Versimpeld uiteengezet;

  1. De verkoper geeft aan wat hij/zij nodig heeft om succesvol te zijn
  2. De opdrachtgever levert die zaken
  3. De verkoper dient succesvol te zijn op basis van hetgeen hij/zij heeft gezegd nodig te hebben.


vak sales 2 0Rikkert schrijft verder, dat zijn grootste bezwaar tegen NCNP is dat er geen wederzijds commitment is. Er zou geen sprake zijn van een inspanningsverplichting naar elkaar toe.
Dit komt ook niet overeen met mijn ervaring. Opdrachtgevers zijn net zo gemotiveerd om hun producten en/of diensten te laten slagen en het is echt niet zo dat de opdrachtnemer alleen de “krenten uit de pap” kan halen. Wederzijds commitment is juist noodzakelijk om het te laten slagen en dat beseffen opdrachtgevers ook maar al te goed.
Vaak hebben zij hun ziel en zaligheid gestoken in het opzetten van deze producten en dienstverleningen en willen zij net zo erg dat het slaagt als dat opdrachtnemers dat willen om daarmee hun brood te kunnen verdienen.
Ik ben altijd goed ondersteunt in het verkopen van nieuwe producten en vormen van dienstverlening als ik de opdracht aannam op NCNP basis. Nogmaals ook hier kunnen goede algemene voorwaarden en een modelovereenkomst uitkomst bieden.

Hoewel er in de praktijk nog wel eens wat  NCNP constructies mis lopen, ervaar ik dat gelukkig vooralsnog niet.
Een veel gehoorde bewering is ook dat “goede interim verkopers” sowieso niet op NCNP basis zouden willen werken. Als ik de reacties van de lezers van het betreffende artikel lees, blijkt dit al snel niet te kloppen.
Ook bij mij is dat niet het geval. De stelling dat NCNP leidt tot veelal een “2e garnituur” verkopers die de opdrachten vervolgens aannemen vind ik totale onzin en zelfs beledigend richting alle goede, succesvolle Sales Specialisten, Sales Agenten, enz. die veelal op deze basis hun geld verdienen.

Opdrachten op basis van uurtarief;
Samenwerkingen die men op basis van een uurtarief met elkaar aangaat, gaan uit van het principe dat de opdrachtgever de opdrachtnemer een vaste vergoeding betaald (het uurtarief) voor zijn werkzaamheden, ongeacht de omzet die de opdrachtnemer genereerd.
Een vast uurtarief is een juiste keuze, wanneer er sprake is van lange salescycles en een ruime ramp-up periode. Hierin schiet het NCNP model naar mijn mening wat in tekort.
Een voorbeeld ter verduidelijking (ook uit eigen ervaring); Advertentieverkoop voor een nieuw ontwikkeld magazine.
Je bent als verkoper aan het zaaien, service aan het bieden, relaties aan het opbouwen, dat brengt zeker de eerste periode niets op, op een trendsetter daargelaten. Hier kan een vast uurtarief vanuit het perspectief van de opdrachtnemer een uitkomst bieden. Ook een combinatie van beide opties kan een uitkomst bieden waarbij er tegen een vast uurtarief gewerkt wordt in de initiële opstart en er commissies gaan gelden wanneer het project aankomt in de verkoopfase.
Een vast uurtarief is voor een opdrachtgever vaak nadelig. Als je opdrachtnemers een uurloon geeft maakt ze dat vaak gemakzuchtig, dan werken ze 2 uurtjes en willen 8 uren betaald krijgen omdat er weinig zicht op is.
Persoonlijk zou ik bovenstaand nooit op die manier in de praktijk brengen echter zijn er helaas genoeg ondernemers die dit hebben meegemaakt en daarom niet snel meer de keuze voor een uurtarief maken, wat erg jammer is en de kansen tot het verkrijgen van een opdracht op basis van uurtarief verkleint voor de opdrachtnemer.

Conclusie;
Zoals bij alles in het leven geloof ik heilig in balans. Waarom van een van bovenstaande opties uitgaan als een combinatie van twee ook mogelijk is, zeg maar:” The best of both worlds”.
Uit het perspectief van een opdrachtnemer gekeken, kun je ook bijvoorbeeld een opdracht aangaan op basis van NCNP en een ander op basis van een vast uurtarief. Ook is het mogelijk binnen een opdracht een combinatie te vinden tussen een vast uurtarief en een bonus(commissie) op basis van de behaalde omzet.
Als je volledig vertrouwd op je Sales skills en trots van jezelf kunt zeggen dat je alles wel kunt verkopen, hoef je niet bang te zijn voor een opdracht op basis van NCNP.  Zorg dan wel voor goed sluitende algemene voorwaarden en een modelovereenkomst waar beide partijen voordeel bij hebben.
Beide opties hebben voor- en nadelen, ik persoonlijk ga geen van beide uit de weg. Uiteraard is het fijn te kunnen werken met het “uurtje, factuurtje” principe, een vaste vergoeding per uur waarbij het af en toe ook eens minder kan en mag gaan met de Sales zonder dat je er direct wat van merkt in je portemonnee .

De gewetensvraag;
Het NCNP model zorgt er echter wel voor dat je continue scherp bent, eager blijft om te scoren, gemotiveerd bent en blijft om het uiterste van je kunnen te vergen om tot omzet te komen.
En als je dan die deal binnen hebt gesleept, een nieuwe lead en/of prospect hebt binnengehaald, je hebt gescoord, je een mooie omzet binnen hebt gehaald, voelt dat dan niet extra goed, als je weet dat dit mogelijk is voortgekomen uit jouw eigen drang om die commissie veilig te stellen?
Of ben je “tevreden” met je uurtarief ongeacht het resultaat?
Welk van de twee ben jij…? Waar herken jij je in…? Laat het mij maar weten…

-Maikel Moelker- Freelance Sales Specialist en eigenaar bij MSSAS.

Sales op basis van NCNP (Commissie) of uurtarief?

telefoon sales1 Een beschouwing van een Freelance Sales Specialist: Als eerste Blogitem op deze website, wilde ik graag mijn visie kenbaar maken op bovenstaand vraagstuk. Tijdens het “googelen” naar vakliteratuur (Ja… Sales is naar mijn mening zeker... Lees verder >>

Weet u hoe uw mensen zich ontwikkelen?

Unknown Met ProjectReports gaat dit gemakkelijk en snel, zonder knip en plak werk in Excel. ProjectReports nodigt opdrachtnemers automatisch uit om hun rapportage in te vullen. Hierdoor krijgt het management inzicht in zaken zoals de voortgang, issue's, risico’s,... Lees verder >>

Gezocht: Freelance Sales Agent / Specialist Franstalig (MUST)

collega gezocht Gezocht: Freelance Sales Specialist / Sales Agent Franstalig (MUST) Werkgebied: Luik (BelgiĆ«) en Maastricht. 
Voor een gezamenlijk project.
Duur: max. 2 maanden a max. 16 uur per week
Het doel is verlengen van bestaande advertentie... Lees verder >>